Se vorbeste din ce in ce mai mult despre criza financiara la nivel mondial dar care a inceput sa-si produca efectele si in Romania. S-a pus de multe ori intrebarea in ce masura va afecta aceasta criza bugetele de training si team building ale companiilor si in general bugetele de resurse umane.

Acest lucru a devenit deja o certitudine, companiile investind tot mai putin in cursuri pentru angajati. Nu cred ca putem vorbi insa de o cadere dramatica a pietei de training ci mai degraba de o condensare a cursurilor in pachete de training mai scurte si mai focusate pe problematicile respectivei companii.

Nici zona de team building nu a fost ocolita de efectele crizei financiare. Aici discutia este insa destul de complexa deoarece ar trebui delimitate activitatile de team building si motivare constand in exercitii de grup atat in-door cat si out-door, animate si debriefate de un trainer, care au ca scop facilitarea lucrului in echipa, cresterea atasamentului si increderii de grup, cu rezultate pe termen mediu si lung, de acele activitati strict legate de distractie constand doar in plimbari cu ATV, parapanta, paintball si petreceri care nu au ca efect decat stabilirea unor relatii de prietenie in cadrul grupului a unor angajati care “se simt bine” la locul de munca.

In ultimii 2 ani se remarca o tendinta a companiilor catre acest gen de activitati de divertisment, cu cat mai putine exercitii de grup, pe de o parte din cauza lipsei unor traineri profesionisti care sa conceapa, sa anime si sa debriefeze astfel de exercitii (deoarece multe din programele de team building sunt acum organizate de agentii de turism), dar pe de alta parte si din cauza euforiei rezultatelor bune ale companiilor pe 2007 si prima jumatate a anului 2008 in dorinta oferirii catre angajati a acestor distractii la mare sau la munte ca rasplata a muncii lor.

Daca pana in acest moment multe din companii obisnuiau sa aiba minim 2-3 team building-uri pe an (incluzand aici si “iesirile de distractie”), tendinta va ca numarul lor sa se reduca la 1-2 pe an.

Persoanele de decizie ale companiilor vor fi tot mai interesate sa aleaga pachete de team building cu exercitii specifice de grup animate si debriefate de traineri profesionisti, avand ca efect castigarea increderii in rezultatele colegilor de echipa, in abilitatile profesionale ce le permit indeplinirea sarcinilor si atingerea unor obiective comune.

Consideram astfel ca cea mai afectata zona va fi cea a “iesirilor la distractie”, in speta furnizorii de activitati de divertisment (parapanta, paintball, ATV, tir cu arcul etc.) si mai putin zona clasica de team building.

Chiar daca pare surprinzator, costurile unui program cu furnizori specializati in training si team building sunt chiar mai reduse decat costurile acelor “iesiri de distractie”cel putin din 2 motive:

  • onorariile firmelor de training si team building fiind in general mai mici decat costurile furnizorilor de activitati de divertisment
  • eventuale discounturi ca urmare a parteneriatelor firmelor de training si team building cu furnizori de servicii de cazare si masa

Mai mult decat atat, efectele unui team building clasic sunt pe termen mediu si lung cu impact direct asupra increderii unei echipe, atat de necesara in aceste momente de criza financiara, si nu doar o “distractie de moment”.

Nu trebuie sa se inteleaga insa ca vom renunta la distractie intr-un program de team building. Buna dispozitie este elementul principal in succesul unui astfel de program,  ideal fiind imbinarea exercitiilor specifice de team building cu activitati de divertisment.

Se poate organiza de exemplu un team building de 2 zile care sa cuprinda:

  • exercitii in-door de tip «constructie » sau « stimularea imaginatiei » imbinate cu exercitii out-door de tip « treasure hunt » sau « olimpiada » cu probe de grup distractive (1 zi)
  • croaziera pe mare cu velier care imbina impartirea de sarcini tuturor membrilor grupului in scopul « supravietuirii pe mare » cu activitati de divertisment (cursuri de navigare, scufundari, pescuit marin, jocuri marinaresti pe punte), costurile per/participant nefiind deloc mari datorita capacitatii mari a unui astfel de vas (1 zi)

In concluzie criza financiara actuala va determina companiile sa compacteze programele clasice de team building cu “iesirile de distractie” din perspectiva bugetelor mai restranse, dar si mult mai atente in alegerea furnizorului de training si team building din perspectiva garantarii unor rezultate eficiente cu impact maxim asupra grupului.

Leave a Reply